اکوسیستم کارآفرینی

در خصوص نقطه آغاز بکارگیری واژه اکوسیستم کارآفرینی وفاق کلی وجود ندارد، لیکن دو محور اصلی بیشتر قابل تامل است:

اول مقاله سال ۱۹۸۸ جود والدز که در کنفرانس موسسه کسب‏‌وکارهای کوچک آمریکا ارائه گردیده است. وی در این مقاله در جهت ارائه نظریه‌‏ای در خصوص چگونگی ایجاد کسب‏‌وکار جدید، به مقوله اکوسیستم کارآفرینی اشاره نموده و آن را با سه موضوع مرتبط دانسته است: ۱. مطالعه سیستماتیک محیط که ریشه در علوم بیولوژیک (زیستی) داشته و عموماً به محیط طبیعی حیوانات معطوف است، ۲. اکولوژی انسانی که به توزیع جمعیت انسانی می‏‌پردازد و ۳. اکولوژی اجتماعی که عموماً از تلاش‏‌های محققان رفتاری در جهت ارائه دیدی جامعتر از تعامل فرد و محیط فیزیکی و اجتماعی آن، منتج میگردد. به طور کل والدز بر این عقیده است که رویکرد اکوسیستمی معطوف به مطالعه رفتار انسانی تحت چارچوبی از تعامل فرد و محیط است.

دومین محور بکارگیری واژه اکوسیستم کارآفرینی که در ارجاعات مختلف نیز بدان اشاره شده با مقاله دنیل آیزنبرگ (۲۰۱۰) مرتبط است. این مقاله تحت عنوان چگونگی شروع یک انقلاب کارآفرینانه در مجله کسب‌‏و‏کار ‏هاروارد چاپ شده و تقریباً اولین پرداخت جدی و نظام‏‌مند به این مقوله به حساب می‏‌آید. از نظر وی اکوسیستم کارآفرینی می‌‏تواند به ارمغان آورنده چنین انقلابی باشد و عبارت است از مجموعه‏‌ای از اجزاء مشخص نظیر رهبری، فرهنگ، منابع مالی و سرمایه که به نحو پیچیده‌‏ای به یکدیگر تنیده شده‏‌اند؛ هر یک از این اجزاء برای فعالیت‏‌های کارآفرینانه لازم بوده و بدون هر یک از آن‏ها پایداری اکوسیستم کارآفرینی ممکن نمی‏‌باشد (Isenberg, 2011).

لازم به توجه است در مقوله اکوسیستم کارآفرینانه نوعی مسیر تکاملی در رویکرد و دیدگاه قابل ترسیم است که نقطه شروع آن تحقیقات محیط محور حوزه کسب‌وکار است. بر این اساس میتوان اندیشمندان حوزه محیط را نیز به نوعی نظریهپردازانِ مرتبط با مقوله اکوسیستم کارآفرینی دانست هر چند که آنچه امروزه از این اکوسیستم مد نظر است دارای تمایزات قابل توجهی با مفاهیم اولیه می‌‏باشد.

سال

محقق

تعریف

۱۹۸۸
Valdez
اکوسیستم مجموعه پیچیده‌‏ای از ارگانیزم‌‏ها و محیط آن‌‏ها است که به عنوان یک کل با یکدیگر در ارتباط و تعامل می‏‌باشند. در حوزه کارآفرینی، اکوسیستم ترکیبی است از کارآفرین و محیط اقتصادی و روابط فی مابین آن‏‌ها. (نقل به مضمون)
۱۹۹۶
Spilling
سیستم کارآفرینانه سیستمی پیچیده از نقش‏‌آفرینان، نقش‌ها و فاکتورهای محیطی است که در راستای عملکرد کارآفرینانه در یک منطقه یا محل با یکدیگر تعامل می‏‌کنند.
۲۰۰۸
Zimmerman
محیطی که کارآفرین در آن اقدام به کارآفرینی می‌‏نماید به عنوان سیستم اکولوژیک شناخته شده و دارای ابعاد مهمی نظیر موارد ذیل است: ۱. وجود سیستم مناسب حقوقی و اجتماعی که حقوق معنوی را محافظت نموده، در برگیرنده قواعد کسب‏‌و‏کار به شکل مناسب باشد، به نحو مطلوبی داد و ستد  اوراق تجاری را تنظیم نماید و سیستم مالیاتی تحریک کننده کارآفرینی را شامل گردد، ۲. دارای سیستم آموزشی توانمند در جهت آموزش کارکنان و دارای مراکز تحقیقاتی قوی به عنوان منبع نوآوری باشد و ۳. اقتصاد دارای وضعیت رو به رشد بوده تا مشتریان امکان صرف درآمدهای اضافی را در جهت خرید کالاها/خدمات کارآفرینانه داشته باشند.
۲۰۱۰
Isenberg
اکوسیستم‏‌های کارآفرینی محیط‏‌هایی می‏‌باشند که باعث رشد و پایداری کارآفرینی می‌شوند. این محیط‌‏ها شامل مجموعه‌ای از اجزاء نظیر رهبری، فرهنگ، بازارهای سرمایه و مشتریان با ذهن‏‌های باز می‏‌شوند که به طور پیچیده‌‏ای با یکدیگر ترکیب شده‌‏اند.
۲۰۱۲
Theodotou
(Curveball Limited & Kpmg)
اکوسیستم کارآفرینی شامل اجزائی (افراد، سازمان‏‌ها و نهادها) بوده که جدا از فرد کارآفرین در ترغیب یا ممانعت او در اقدام کارآفرینانه اثرگذار بوده و یا در احتمال موفقیت کار او نقش آفرین می‌باشد.
۲۰۱۴
Brown & Mason
اکوسیستم کارآفرینی با محوریت بنگاه‏‌های با رشد بالا مجموعه‏‌ای از عوامل کارآفرینانه به هم مرتبط، سازمان‏‌های کارآفرینانه (بنگاه‏‌ها، سرمایه‌گذاران پرخطر، فرشتگان، بانک‏‌ها و..)، نهادها (دانشگاه‌ها، ادارات بخش عمومی، هیات‌‏های مالی و ..) و فرآیندهای کارآفرینانه (نرخ کسب‏‌و‏کار، تعداد بنگاه‌‏های با رشد بالا، تعداد کارآفرینی‏‌ها با پتانسیل بالا، تعداد کارآفرینان سریالی، میزان تفکر و فروش بنگاه و سطح آرزوهای کارآفرینانه) است که به طور رسمی و غیر رسمی با یکدیگر مرتبط شده و عملکرد درون محیط کارآفرینانه محلی را تسهیل و هدایت می‏‌نمایند.
۲۰۱۴
World Economic Forum
اکوسیستم کارآفرینانه عبارت است از سیستمی از اجزاء به هم مرتبط که بر سرعت و توانایی کارآفرینان در ایجاد و رشد کسب وکارهای جدید با شرایط پایدار اثر می‎‌گذارد.
۲۰۱۷
Spigel
اکوسیستم‌‏های کارآفرینانه ترکیبی است از اجزاء اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در یک منطقه که توسعه و رشد بنگاه‌‏های نوپای نوآورانه را پشتیبانی نموده و کارآفرینان تازه وارد و سایر نقش‏‌آفرینان را در جهت پذیرش ریسک شروع، سرمایه‏‌گذاری و همکاری در کسب‏‌و‏کارهای پر ریسک ترغیب می‌‏نماید.