اکوسیستم کسب‌وکار

اکوسیستم کسب‏‌وکار برای اولین بار توسط مور (۱۹۹۳) به عنوان رویکردی جدید جهت تببین روند توسعه و شکست شرکت‌‏ها ارائه گردیده است. وی در مقاله خود در مجله ‏هاروارد در خصوص بیان چرایی مطلوبیت مفهوم اکوسیستم کسب‏‌وکار برای پرداختن به مسیر شکلگیری و توسعه شرکت‏‌ها، به دو مفهوم بنیادی تکامل مشترک و شکست اکوسیستم‌‏ها بواسطه تغییرات شدید اشاره نموده است:

          تکامل مشترک: این واژه که توسط انسان شناسی به نام گرگوری باتِسون ارائه گردیده بر فرآیند تکاملی گونه‌‏های دارای وابستگیِ متقابل در طول زمان اشاره داشته که تکامل یکی بر دیگری و همچنین به طور بالعکس اثر دارد.

          شکست اکوسیستم‏‌ها بواسطه تغییرات شدید: این مفهوم که توسط زیست‌شناسی به نام استفان گالد ارائه شده بر این موضوع دلالت دارد که ممکن است موقیعت و جایگاه رهبری یک گونه در طبیعت بواسطه تغییر در محیط از دست رفته و گونه‌‏ای دیگر جایگزین موقعیت آن گردد.

بر اساس دو نکته اشاره شده، مور توصیه می‌‏کند که بجای نگاه کردن به شرکت‏‌ها به عنوان عضوی از یک صنعت خاص، آن‏‌ها را جزئی از یک اکوسیستم کسب‏‌وکار دانسته که خود شامل مجموعه‌‏ای از صنعت‏‌های گوناگون می‌‏گردد. در این اکوسیستم شرکت‏‌ها توانمند‏های خود را حول یک نوآوری جدید با فرآیند تکامل مشترک ارتقاء داده و این فرآیند شامل همکاری مشترک و رقابتی جهت ارائه محصول و تامین نیاز مشتری است. شرکت اپل (شامل چهار صنعت کامپیوتر، الکترونیک، اطلاعات و ارتباطات) و همکاری اعضاء مختلف حاضر در این اکوسیستم نمونه‏‌ای معتبر از این فرآیند تکامل مشترک است (Moore, 1993). در همان اکوسیستم ذکر شده اگر به گذشته نگاه کنیم می‌توان شکست شرکت آی بی ام در حوزه کامپیوترهای شخصی را مشاهده نمود که بواسطه رقابت و شرایط بوجود آمده، توسط شرکت‏‌های دیگر مغلوب گردید و بازار و فعالیت‏‌های آن جایگزین گردیدند. به عبارت ساده تر دیدگاه مور بر این موضوع تاکید دارد که یک اکوسیستم کسب‏‌وکار از مشتریان، واسطه‌‏های بازار، تامین‌‏کنندگان و البته خود شرکت‏‌ها تشکیل شده که هر یک در یک گروه صنعت خاص قابل دسته‌بندی هستند. بر اساس نظر مور در یک اکوسیستم کسب‏‌وکار عاملین به طور مشارکتی و رقابتی در جهت خلق محصول جدید، تامین نیازهای مشتری و توسعه قابلیت‌ها حول نوآوری عمل می‌‏نمایند:

 

“در یک اکوسیستم کسب‏‌وکار شرکت‏‌ها حول یک نوآوری جدید مسیر تکامل مشترک را طی می‌‏نمایند؛ با همکاری مشترک و رقابتی بدنبال پشتیبانی از محصولات جدید و تامین نیازهای مشتریان می‌‏باشند”.

در شکل ذیل ساختار و نقش‌آفرینان اکوسیستم کسب‌وکار برپایه نگاه پرفسور مور ترسیم گردیده است: